SPUK Het Jonge Kind
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor deze kinderen in Nieuwegein? Peuters komen met een ontwikkelingsniveau binnen die niet passend is bij hun kalenderleeftijd. Peuters met dreumesgedrag. Kinderen die niet weten hoe ze zich moeten verhouden tot speelgoed of andere kinderen. Die hierdoor niet durven ontdekken, apathisch zijn of juist bijzonder extravert gedrag hebben. Om deze kinderen te ondersteunen richting emotionele ontwikkeling en groei die past bij hun leeftijd is veel aandacht en expertise nodig. En tijd! En die tijd én aandacht én expertise hebben we niet altijd, waardoor deze kinderen in hun gevoeligste periode te weinig ruimte en aanbod krijgen om zich te ontwikkelen, zoals kinderen zonder deze achterliggende problematiek bijna als vanzelf doen. Hierdoor wordt de achterstand groter en groter en kunnen deze kinderen dus met nog minder gelijke kansen aan hun schoolloopbaan beginnen. Die achterstand is lastig in te lopen als wij het niet anders gaan doen.
Deze kinderen -die extra zorg nodig hebben van onze pedagogisch professionals op de groep- worden nu regelmatig onterecht naar speciale voorzieningen doorverwezen. Veel van deze kinderen horen daar eigenlijk niet. Of kinderen zijn op heel jonge leeftijd nergens te plaatsen en zitten thuis.
Hoe gaat Kind&co ludens voor deze kinderen het verschil maken? We hebben voordat een kind bij ons start al contact met ouders en/of samenwerkingspartners, zodat we direct vanaf het begin samen om het kind en het gezin heen staan. Samen met Buurtbrabbels, Boekstart en Peuterstapjes helpen we bijvoorbeeld ouders een netwerk op te bouwen in de wijk, toegang te krijgen tot kinderbeweeglessen en voorleesboeken om thuis taal èn fantasie te stimuleren.
Het is voor kinderen belangrijk dat ze zich veilig voelen in de groep. Wij kunnen nu, met bijvoorbeeld de ondersteuning van een ambulant pedagogisch begeleider, ervoor zorgen dat ze direct bij de start veilig landen in de groep. Met behulp van de subsidie kunnen we meer doen voor deskundigheidsbevordering van onze collega’s die met peuters werken. Zo sluiten ze beter aan bij wat deze kinderen nodig hebben. Hierdoor kunnen ze sneller en steviger groeien.
We werken nog beter samen met het onderwijs om ervoor te zorgen dat stap van de peutergroep naar de basisschool zo klein mogelijk is. Als een kind meer nodig heeft dan onze soort opvang, dan helpen wij de ouders naar de juiste partij toe. Of kunnen we met onze samenwerkingspartners besluiten expertise toe te voegen, zodat een kind goed kan starten en groeien bij ons. Wij stappen naar voren en nemen de regie. Hierdoor zijn kinderen sneller op de plek waar ze het beste tot ontwikkeling komen én weten wij sneller wat een kind van ons vraagt. Hierdoor gaat de kostbare ontwikkeltijd van het kind niet verloren.
Wij stappen naar voren en nemen de regie. Hierdoor zijn kinderen sneller op de plek waar ze het beste tot ontwikkeling komen én weten wij sneller wat een kind van ons vraagt. Hierdoor gaat de kostbare ontwikkeltijd van het kind niet verloren.
Wat vinden de pedagogisch professionals op de locaties ervan? Zij voelen de erkenning van wat zij al jaren zien gebeuren en voelen. Zij hebben zich jaren extra ingezet en zo goed mogelijk geprobeerd om alles te doen voor deze kinderen en ouders. Nu er extra scholing en gespecialiseerde collega’s bijkomen voelen zij zich ondersteunt en kunnen zich weer richten op dat wat ze het liefste doen; aan het werk zijn met de kinderen in hun groep. Zij zien dit als een professionalisering van de ondersteuning van deze peuters, wat deze groep ten goede gaat komen. En daar doen pedagogisch professionals alles voor!
Wat kan er dankzij de SPUK-subsidie wat eerst niet kon? Het is eigenlijk op alle vlakken een professionalisering en uitbreiding van de ondersteuning van het jonge kind èn hun ouders. We creëren een plek voor kinderen die extra tijd nodig hebben om zich rustig te kunnen ontwikkelen. Onze collega’s kunnen zich weer richten op alle kinderen in hun groep, we kunnen het aanbod van bijvoorbeeld speelgoed, boeken en beweging verrijken, zowel op onze groepen als in de buurt, de wijk en thuis. We kunnen beter en met meer partners gaan samenwerken en samen over organisatiegrenzen stappen. We richten bijvoorbeeld samen met het onderwijs een kansgroep op. Hierin kunnen kinderen die iets meer tijd nodig hebben om de overstap te maken naar de basisschool terecht. Zij worden begeleid door een pedagogisch professional en een leerkracht. Uit eerdere pilots is gebleken dat met zulke groepen wordt voorkomen dat kinderen een advies krijgen voor speciaal onderwijs en dat ze juist, met behulp van de extra tijd en begeleiding, gewoon in kunnen stromen op de basisschool.
Waarom is de samenwerking met bijvoorbeeld scholen en andere partners zo belangrijk? We willen allemaal hetzelfde, maar bereiken de doelgroep niet voldoende. Er gaat veel tijd en expertise voor en over het kind verloren, doordat onderwijs en het samenwerkingsverband niet altijd naadloos aansluiten op de kinderopvang. En dat terwijl wij al in de periode voordat een kind 4 jaar wordt heel veel waardevolle dingen weten over het kind.
Doordat we samenwerken leren de organisaties elkaar en elkaars expertise beter kennen en leren we vertrouwen op elkaars kunnen. Processen lopen dan sneller. Men weet wat te verwachten. Nu geeft het onderwijs over de jonge kinderen die binnenkomen aan dat ze soms te weinig kunnen. Zodra zij weten wat er allemaal gedaan is vóór die tijd zullen zij weten wat de hulpvraag van een kind is, en hun aanbod ook gaan aanpassen.
Waarom speelt juist de maatschappelijke kinderopvang zo'n belangrijke rol? In onze uitgangspunten staat niet voor niks dat we ons inzetten voor gelijke ontwikkelkansen, onze collega’s op één zetten zodat zij kinderen op één kunnen zetten en dat we pro-actief ons mooie vak verder willen brengen. En dat komt tot uiting juist in dit verhaal. Wij willen hierin naar voren stappen om hiermee aan kansgelijkheid te werken voor ieder kind. Omdat het nodig is, wij dit kunnen en omdat dat in ons hart zit. En persoonlijk loop ik hier al jaren heel warm voor.
De SPUK pilot start deze zomer. Kind&co ludens werkt hierbij samen met het onderwijs (Trinamiek, Fluenta en Robijn), Geynwijs, de bibliotheek, GGD, samenwerkingsverband Profi Pendi, Peuterstapjes en de gemeente Nieuwegein.