Nena is pedagogisch professional op de babygroep
Nena is pedagogisch medewerker

Een kind dat zich veilig voelt bij mij kan groeien - zo maak ik het verschil

Sinds vier jaar werkt Nena met hart en ziel op kinderdagverblijf De Kleine Woerd in Woerden. Vanaf dag één was ze betrokken bij het opstarten van haar eigen babygroep. Onlangs zwaaide ze de allereerste baby van deze groep uit naar de basisschool. Gespecialiseerd in de visie van Emmi Pikler weet Nena als geen ander hoe belangrijk rust, aandacht en zelfstandigheid zijn voor de allerkleinsten. Met haar liefdevolle aanpak, scherpe blik op ontwikkeling en warme band met ouders is zij een onmisbare pedagogisch professional.

Bijzonder om de kleinsten, groter te zien worden

Toen een collega Nena meenam naar Kind&co ludens, was ze direct enthousiast. “Ik kreeg de kans om iets op te bouwen wat echt van mijzelf is. De babygroep bestond nog niet, dus ik ben vanaf dag één betrokken geweest bij de opzet. Het voelt heel eigen, heel vertrouwd.” De Waterhoentjes begonnen met één baby, maar inmiddels is de groep uitgegroeid tot een vertrouwde plek voor veel jonge kinderen en hun ouders. "Die eerste baby is inmiddels vier en hebben we onlangs naar school uitgezwaaid. Ik ken de kinderen allemaal en de meeste van baby af aan. Om de baby’s die bij mijn zijn gestart nu naar de basisschool te zien gaan, dat is zó bijzonder."

Wat Nena belangrijk vindt in haar werk vindt ze ook terug in de organisatie. “Bij Kind&co ludens wordt er naar je geluisterd. Heb je ideeën, dan mag je daar iets mee. Er is ruimte om door te groeien, om te blijven leren. Tijdens kleur-je-toekomst-gesprekken wordt gevraagd waar je interesses liggen. Je voelt je gezien en gewaardeerd.” Ook het maatschappelijk hart van de organisatie is voelbaar, vertelt ze. “Tijdens verschillende gesprekken kijken we echt individueel naar het kind. Wat heeft een kind nodig en wat kunnen wij hierin betekenen. Samen met onze pedagogisch coach bespreken we hoe we dat kunnen toepassen op de groep. We leren veel van elkaar.” Zo blijft er in haar werk genoeg uitdaging, maar de wens om door te groeien naar senior pedagogisch professional sluit Nena niet uit.

Baby op de groep met pedagogisch professional

Zelfstandigheid van het kind staat centraal

“Dat de groep zo goed draait. Dat ouders tevreden zijn, dat kinderen blij zijn. En dat we binnen het team open en eerlijk met elkaar praten, is echt iets waar ik trots op ben”. Als ze collega’s iets mag meegeven, dan is het: “Blijf jezelf en blijf dicht bij jezelf. Bouw een echte band op met ouders. Geniet van het moment dat de kinderen bij je zijn, want voor je het weet gaan ze naar school.”

Nena is gespecialiseerd in de pedagogiek van Emmi Pikler, waarbij de zelfstandigheid van het kind centraal staat. “Vooral bij baby’s is één-op-één aandacht zo belangrijk. Ik voed ze op schoot terwijl de andere kinderen rustig spelen. Je ziet ze stappen maken en ontwikkelen. De kinderen leren praten, lopen en hun eigen willetje ontwikkelen. Dat ik daar onderdeel van mag zijn, geeft ontzettend veel voldoening.”

IMG_1289

Lezen van lichaamstaal

“Ik kijk inmiddels heel anders naar de ontwikkeling van baby’s. Alles zegt iets. Als een baby op zijn knieën zit, weet ik: die gaat binnenkort kruipen. Zit een baby aan de voeten te frummelen? Dan komt het rollen eraan. Je leert hun lichaamstaal begrijpen. Ik vind het belangrijk om ook de allerkleinsten een keuze te geven: wil je smeerworst of zuivelspread op je brood? Welke kleur verf wil gebruiken? Ook baby’s kunnen kiezen en hebben een mening.”

Als pedagogisch professional hoopt Nena dat de kinderen zich bij haar veilig voelen. “Dat ze weten: hier mag ik zijn, hier ben ik welkom. Als ze zich op hun gemak voelen, kunnen ze ook echt groeien. Dáár doe ik het voor.” Ze vindt het dan ook heerlijk om met de kinderen lekker gek te doen of samen te zingen. “Dansen op muziek is echt mijn ding. Buiten spelen is ook favoriet en natuurlijk: knuffelen! Als alle kinderen aan het einde van de dag voldaan en met een grote glimlach worden opgehaald. Dan weet ik: vandaag was een mooie dag.”

Ook het verschil maken als pedagogisch professional?